Brug af kommunale lokaler

Booking af kommunale lokaler

Alle fritidsforeninger som låner/lejer offentlige lokaler på f.eks. kommunale skoler, eller Ringkøbing Gymnasium skal booke deres lokaler via foreningsportalen.

Bookingerne til den kommende sæson skal være fortaget inden den 1. juni.

Det er muligt løbende at booke ledige lokaler via Foreningsportalen.

Lejen af lokaler er til brug for foreningsaktiviteter. Skolerne har altid førsteret til lokalerne, men skal give besked ved aflysning. Har foreningen brug for at afmelde en booking, skal det ske via Foreningsportalen, inden 7 dage før benyttelse.

Vejledningen til booking af kommunale lokaler kan findes her.

Lokaler

Undervisningslokaler stilles gratis til rådighed, mens der opkræves et gebyr for benyttelse af timer i gymnastiksale, minihaller, svømmebassiner, kommunale idrætshaller samt aulaer.

Fordelingen af lokaler sker normalt efter nedennævnte prioritering, jf. Folkeoplysningsloven:

1. Aktiviteter for børn og unge under 25 år
  2. Undervisning inden for voksenundervisningsområdet
  3. Aktiviteter for personer over 25 år

Skolens/institutionens egen brug af lokalerne kommer dog altid i første række.

Bemærk – det er den enkelte skoles/institutions ”Ordensregler for benyttelse af lokaler”, der skal følges.

Gebyr for benyttelse af offentlige lokaler

Der opkræves gebyr for benyttelse af kommunale lokaler og anlæg og gebyret er ikke lokaletilskudsberettiget.

Der afregnes i hele og halve timer.

Gebyrsatserne kan du finde her: Gebyr- og tilskudssatser - Gebyr på offentlige lokaler

Lokaler til overnatning i forbindelse med kurser og stævner

Der betales ingen leje, men foreningen skal selv sørge for oprydning og rengøring efter brug, evt. betale skolen for rengøringen – alt efter aftale med den enkelte skole.

Nærmere regler for benyttelse af kommunale lokaler til overnatning i forbindelse med kurser og stævner kan findes her.