Tilskud til leder- og instruktøruddannelse

Der ydes tilskud til leder- og instruktørkurser/-uddannelser, herunder unge-uddannelse.

• Tilskuddet kan max. udgøre 75% af foreningens udgifter, og max. af en kursusudgift på kr. 5.000 BEMÆRK at refusionen er minimum 85% i 2024.
  • Ved sammenhængende kursusforløb kan der max. ydes tilskud af en udgift på kr. 15.000
  • Tilskuddet til DGIs ungleder-uddannelse udgør 75%. BEMÆRK at refusionen er minimum 85% i 2024.

Der gives tilskud til uddannelsernes grundudgifter.

Der gives ikke tilskud til:

Kurser og uddannelser som finder sted udenfor Danmark skal på forhånd godkendes af fritidsafdelingen og leve op til de objektive kriterier som anvendes ved kurser i Danmark.

Der gives også tilskud til kurser for bestyrelsesmedlemmer, kasserer og lign,, hvis de er udbudt af en af nedenstående organisationer.

Godkendte kursusudbydere

Der ydes tilskud til de leder- og instruktørkurser, som udbydes af følgende landsorganisationer:

• Danmarks Idrætsforbund (DIF), herunder specialforbund under DIF
  • Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI)
  • De Danske Skytteforeninger (DDS)
  • Dansk Firma Idrætsforbund (DFIF)
  • KFUM Idrætsforbund
  • KFUM Spejderne
  • KFUM og KFUK
  • Danmarks Sportsfiskerforbund
  • Frivillig Drenge Forbund
  • Det Danske Spejderkorps
  • De Grønne Pigespejdere
  • DUI Leg og Virke – godkendt i marts 2010
  • Indre Missions Ungdom – godkendt april 2010
  • 4H – godkendt i september 2010
  • Luthersk Mission – landslederkurset. Godkendt i september 2011
  • Dansk Bridgeforbund
  • Dansk Civil Hundeførerforening (DCH)
  • Danmarks Jægerforbund
  • Landsforeningen for dramatisk virksomhed (DATS)
  • Folkedans Danmark
  • FCM Klubsamarbejde

OBS: Leder- og instruktørkurser, der udbydes af andre foreninger/organisationer skal altid forhåndsgodkendes af fritidsafdelingen.

Ikke tilskudsberettigede uddannelser

Der ydes ikke tilskud til leder- og instruktøruddannelser, der har karakter af en erhvervsuddannelse. F. eks. Dansk Rideforbunds elevuddannelse, Dansk Håndboldforbunds Diplomtrænerkursus, samt Dansk Boldspils Unions A-træner og Pro-træner.

Kultur- og Fritidsudvalget har den 20. januar 2009 og 23. april 2009 besluttet, at der ikke længere kan godkendes kurser, som udbydes af private eller private institutioner, hvis hovedorganisationerne udbyder lignende eller tilsvarende kurser.

I tvivlstilfælde skal kursusbeskrivelse forelægges for Kultur- og Fritidsudvalget til afgørelse.

Studieture

Til studieture, hvor der er tale om et egentligt kursusindhold, gives tilskud til en max. udgift pr. almindelig kursusdag på kr. 500 med den til enhver tid gældende tilskudsprocent (max. 75%).

Ansøgningsprocedure

Inden 1. december skal foreningerne sende en opgørelse over foreningens udgifter til leder- og instruktøruddannelser.

Tilskudsperioden er den 1. december til den 30 november året efter. Foreningerne skal ansøge om tilskuddet via foreningsportalen.

Før ansøgningen kan behandles skal der altid medsendes dokumentation i form af kvitteringer/fakturaer og kursusbeskrivelse, hvis kvitteringen ikke indeholder oplysning om kursets navn.

Tilskud udbetales én gang om året inden 31. december.