Godkendelse af nye foreninger og krav til vedtægter

Hvis man ønsker at starte en forening, som skal godkendes som tilskudsberettiget efter Folkeoplysningsloven, skal der udarbejdes vedtægter, som skal godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget, og der skal vælges en bestyrelse.
En forening under Folkeoplysningslovens kap. 4 (Aftenskole) skal opfylde følgende for at blive tilskudsberettiget:
1. Formål med foreningsdannelsen skal fremgå af vedtægten.
2. Tilbyde folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven.
3. Have en bestyrelse, der består af mindst 5 personer, der er valgt eller udpeget af medlemmerne eller medlems-organisationerne, der står bag foreningen.
4. Give deltagerne i den folkeoplysende virksomhed mulighed for en plads i bestyrelsen.
5. Have en folkeoplysende voksenundervisningsvirksomhed, der som udgangspunkt er åben for alle.
6. Være hjemmehørende i Ringkøbing-Skjern Kommune.
7. Have en virksomhed, der er almennyttig og kontinuerlig.

En folkeoplysende forenings vedtægt skal indeholde oplysninger om:
1. Foreningens navn og hjemsted (kommune)
2. Foreningens formål
3. Betingelse for medlemskab
4. Valg til bestyrelsen og antallet af bestyrelsesmedlemmer
5. Regnskabs- og formueforhold, herunder valg af revisor
6. Hvem der tegner foreningen
7. Procedure for vedtægtsændringer
8. Anvendelse af foreningens eventuelle formue ved ophør

Følgende personer kan ikke være medlem af en forenings bestyrelse:
1. Medlemmer af bestyrelser i fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der udlejer lokaler m.m. til foreninger eller kontrollerer udleje af lokaler m.m. til foreninger.
2. Advokater, revisorer og lignende rådgivere for samt ansatte i fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der udlejer lokaler m.m. til foreninger, eller som kontrollerer udleje af lokaler m.m. til foreninger.
3. Ejere af lokaler m.m. der udlejes til foreninger.
NB Punkt 1 og 2 omfatter ikke fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der er almennyttige, og hvis hovedformål er at stille faciliteter til rådighed for børn og unge.

Ændring af vedtægter:
Hvis aftenskolens/foreningens vedtægter ændres, skal de sendes til fornyet godkendelse hos Ringkøbing-Skjern Kommune.