Regnskab og revision

For at modtage og beholde tilskud skal foreningerne aflægge et tilskudsregnskab og dokumentere, at tilskuddet er anvendt korrekt i henhold til Folkeoplysningsloven.

Det betyder, at I skal:

  • Dokumentere forbrug af lokaletilskud
  • Dokumentere medlemmernes samlede egenbetaling (kontingentindtægter)

Indberetning

  • Regnskabsperiode: Kalenderår (1. januar – 31. december)
  • Deadline: Senest den 1. april via Foreningsportalen
  • Bestyrelsen skal underskrive en tro- og loveerklæring på, at de har underskrevet et fysisk tilskudsregnskab

Regnskabet danner grundlag for den endelige opgørelse – dvs. regulering for mer- eller mindre forbrug.

Hvis jeres udgifter svinger mere end ±10 %, kan I løbende anmode om en regulering ved at kontakte administrationen. Den endelige regulering sker på baggrund af det indsendte regnskab.

Kontrol og bilag

  • Hvert år udtages 10 % af foreningerne til kontrol
  • Foreninger udvalgt til kontrol kontaktes direkte af administrationen
  • Bilag kan også indkaldes:
    • Hvis foreningen er ny og godkendt midt i året
    • Hvis regnskabet viser større afvigelser i forhold til tidligere år

Revision
Tilskudsregnskabet skal revideres i overensstemmelse med Revisionsinstruks for foreninger.

  • Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at regnskabet skal revideres af en registreret eller statsautoriseret revisor
  • Hvis dette er et krav, vil det fremgå tydeligt af tilskudsbevillingen

Læs mere  Revisionsinstruks for foreninger