Regnskab og revision
For at modtage og beholde tilskud skal foreningerne aflægge et tilskudsregnskab og dokumentere, at tilskuddet er anvendt korrekt i henhold til Folkeoplysningsloven.
Det betyder, at I skal:
- Dokumentere forbrug af lokaletilskud
- Dokumentere medlemmernes samlede egenbetaling (kontingentindtægter)
Indberetning
- Regnskabsperiode: Kalenderår (1. januar – 31. december)
- Deadline: Senest den 1. april via Foreningsportalen
- Bestyrelsen skal underskrive en tro- og loveerklæring på, at de har underskrevet et fysisk tilskudsregnskab
Regnskabet danner grundlag for den endelige opgørelse – dvs. regulering for mer- eller mindre forbrug.
Hvis jeres udgifter svinger mere end ±10 %, kan I løbende anmode om en regulering ved at kontakte administrationen. Den endelige regulering sker på baggrund af det indsendte regnskab.
Kontrol og bilag
- Hvert år udtages 10 % af foreningerne til kontrol
- Foreninger udvalgt til kontrol kontaktes direkte af administrationen
- Bilag kan også indkaldes:
- Hvis foreningen er ny og godkendt midt i året
- Hvis regnskabet viser større afvigelser i forhold til tidligere år
Revision
Tilskudsregnskabet skal revideres i overensstemmelse med Revisionsinstruks for foreninger.
- Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at regnskabet skal revideres af en registreret eller statsautoriseret revisor
- Hvis dette er et krav, vil det fremgå tydeligt af tilskudsbevillingen
Læs mere Revisionsinstruks for foreninger